De Europese Commissie is begonnen met een openbare raadpleging voor de toekomst van de Europese auto-industrie, met als doel Europese fabrikanten te helpen tegen concurrentie uit China. De strategische dialoog begon op donderdag 30 januari en zal duren tot 13 februari. Tijdens deze dialoog zullen de Europese auto-industrie, sociale partners en andere belanghebbenden samenwerken om een gemeenschappelijk begrip te ontwikkelen van de uitdagingen en mogelijke oplossingen om actie te ondernemen.
De resultaten van deze raadpleging zullen de basis vormen voor het industriële actieplan van de EU in de auto-industrie, dat op 5 maart zal worden gepresenteerd door de Sustainable Transport and Tourism Commissioner Apostolos Tzitzikostas. De commissievoorzitter Ursula von der Leyen benadrukte dat dit plan een duidelijke koers zal uitzetten om ervoor te zorgen dat de Europese auto-industrie kan gedijen en succesvol kan concurreren op wereldniveau. De auto-industrie is namelijk goed voor meer dan 13 miljoen banen en ongeveer 7% van het bruto binnenlands product van de EU.
Op donderdag riep de president van de Europese Commissie de belangrijkste leiders van de Europese industrie, sociale partners en belanghebbenden bijeen om te beginnen met de strategische dialoog over de toekomst van de Europese automaker. Deze dialoog is bedoeld om de kritische uitdagingen aan te gaan waarmee de industrie wordt geconfronteerd en om het voortdurende succes ervan als belangrijke hefboom in de Europese economie te waarborgen.
Naast de Griekse transportcommissaris AP. Tzitzikostas zullen nog vier andere commissarissen de discussies leiden over belangrijke kwesties met betrekking tot de hele keten van de auto-industrie. De commissarissen zullen zich richten op onderwerpen zoals de netto overgang naar de auto-industrie, de industriële strategie, technologische innovatie en sociale kwesties in het veld.
De Europese Commissie wordt opgeroepen om de EU-milieuambities te verzoenen en de Europese auto-industrie te helpen die te maken heeft met boetes als ze de doelen voor het verminderen van koolstofdioxide-emissies niet naleven. Tegelijkertijd zorgt de terugkeer van Donald Trump in de Verenigde Staten voor angst voor explosieve stijgingen in douanerechten op Europese auto’s. Deze ontwikkelingen tonen aan dat er een urgente behoefte is aan een strategische aanpak om de Europese automaker te redden en te beschermen tegen externe concurrentie.