De autoriteit die verantwoordelijk is voor het beheren van het Panamakanaal heeft vandaag de bewering van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken ontkend dat Amerikaanse overheidsschepen het kanaal zouden kunnen oversteken zonder kosten te betalen. Deze verklaring komt na de dreiging van president Donald Trump om de controle over het kanaal te herwinnen.
Het principe van het Panamakanaal, een autonome dienst die wordt verleend door de Panamese grondwet en onder toezicht staat van de regering van het land, heeft duidelijk gemaakt dat er geen veranderingen zijn aangebracht in de kosten of rechten om het kanaal over te steken. De verklaring van de autoriteit was een directe reactie op de beschuldigingen van de Verenigde Staten.
Het Ministerie van Buitenlandse Zaken had eerder aangekondigd dat de Panamese regering had ingestemd om geen kosten meer in rekening te brengen voor Amerikaanse overheidschepen, wat zou resulteren in miljoenen dollars aan besparingen voor de Amerikaanse regering. Echter, het Panamakanaal heeft aangegeven bereid te zijn tot een dialoog met Amerikaanse functionarissen over de doorgang van oorlogsschepen.
President Trump heeft Panama beschuldigd van het overbelasten van Amerikaanse schepen om de handelsroute te gebruiken. Hij heeft ook beweerd dat Panama de controle over het kanaal aan China heeft overgedragen, een aantijging die door beide landen wordt ontkend.
De Amerikaanse staatssecretaris Mark Rubio ontmoette eerder deze week de Panamese president Jose Raul Moulinos en beloofde zich terug te trekken uit een Chinees initiatief in de regio. Moulinos heeft de dreiging van Trump om de controle over het kanaal te herwinnen herhaaldelijk verworpen.
Hoewel de Verenigde Staten het kanaal decennialang hebben beheerd, hebben zij in 1999 de controle overgedragen aan Panama na het ondertekenen van twee overeenkomsten in 1977 die de weg vrijmaakten voor Panamese controle. Deze recente controverse benadrukt de complexe politieke en economische belangen die betrokken zijn bij een van ‘s werelds belangrijkste handelsroutes.