EOPYY-beheerder Theano Karpodini probeert het ongerechtvaardigde te rechtvaardigen voor de apotheek die niet is geopend in L. Alexandra. In volledige tegenstelling tot wat eerder bekend was gemaakt door de minister van Volksgezondheid, Adonis Georgiadis, die, nadat hij door een burger was geïnformeerd, met een slotenmaker naar de EOPYY-apotheek aan Alexandras Avenue ging, komt de aankondiging van de EOPYY, ondertekend door de beheerder van de Organisatie, Theano Karpodini.
De aankondiging gaat in feite over “vertraging bij de opening van een van de twee apotheken van de Organisatie” waarvoor EOPYY zijn excuses aanbiedt aan de verzekerde voor het ongemak dat hij heeft geleden totdat het probleem was verholpen. Er wordt zelfs beweerd dat de apotheek die niet is geopend, geen medicijnen levert aan oncologiepatiënten.
Opgemerkt wordt dat de patiënten die door deze specifieke apotheek zijn geholpen, weten dat er twee wachtrijen zijn: de ene voor oncologische medicijnen en de andere voor andere ernstige ziekten waarvoor dure medicijnen worden verstrekt, wat betekent dat degenen die hebben geleden (en ) worden tegenwoordig geconfronteerd met ernstige gezondheidsproblemen, ook al zijn het oncologische patiënten.
In een ander deel van de aankondiging wordt erop gewezen dat de werknemers die ziek zijn geworden, niet op de hoogte zijn gesteld van hun afwezigheid en wordt opgemerkt: “De reguliere openingstijden van de openbare dienst beginnen om 08.00 uur. en zodra de Administratie zich bewust werd van de onmogelijkheid om de apotheek op het vooraf bepaalde tijdstip te openen, gaf zij apothekers van de centrale dienst onmiddellijk de opdracht om naar de apotheek te gaan.
Met de hulp van de directeur van het betreffende regionale directoraat waartoe de apotheek behoort, die onmiddellijk de opening van de apotheek heeft verzekerd, was de werking om 10.00 uur volledig hersteld en waren de verzekerden bediend. De vraag die op dit punt zeker opkomt is waarom, nu de zaken zo zijn gelopen, dhr. Georgiëdis.
Tegelijkertijd benadrukt de EOPYY-aankondiging dat “Er is al een bevel gegeven door de Administratie voor een grondig onderzoek naar het incident en het toekennen van allerlei verantwoordelijkheden”.
Maar al met haar aankondiging schrijft mevrouw Karpodini de toegenomen bezoekersaantallen de afgelopen dagen toe aan bepaalde apotheken “in een vermindering van de responssnelheid van de elektronische applicaties als gevolg van de recente cyberaanval op het SYZEUXIS-netwerk en het nieuwe elektronische receptuitvoeringssysteem dat leidde tot een vertraging in de dienstverlening, waardoor een deel van de verzekerden vandaag de dag nog steeds komt”. Tegelijkertijd is er sprake van onderbezetting van de EOPYY (iets dat door bijna alle overheidsdiensten wordt aangehaald), terwijl een reeks praktijken wordt opgesomd die het voor patiënten gemakkelijker maken.
Mevrouw Karpodini merkt ook op dat “voor het gemak van de verzekerden en de ontvangst van hun medicijnen thuis, het belangrijke project van de thuisbezorging van medicijnen is gelanceerd, een programma dat vanaf 2024 al op proefbasis wordt geïmplementeerd en zal worden uitgevoerd universeel geïmplementeerd na eind april 2025, na voltooiing van de betreffende aanbesteding”. De aankondiging eindigt met de opmerking dat “EOPYY en zijn leidinggevenden elke dag al het mogelijke zullen blijven doen voor de ononderbroken dienstverlening aan de verzekerde”.
De volledige EOPYY-aankondiging volgt: “Met betrekking tot de vertraging van vandaag bij de opening van een van de twee apotheken van de Organisatie aan Alexandras Avenue, biedt EOPYY zijn excuses aan aan de verzekerde voor het ongemak dat zij hebben geleden totdat het probleem was verholpen. Deze specifieke apotheek verstrekt geen medicijnen aan oncologiepatiënten, die naadloos werden bediend door de naburige apotheek.
De vertraging bij de opening van de apotheek is te wijten aan gelijktijdige ziekte en daaruit voortvloeiende afwezigheid van werknemers zonder voorafgaande kennisgeving aan de Administratie.
De reguliere openbare diensturen beginnen om 08.00 uur. en zodra de Administratie zich bewust werd van de onmogelijkheid om de apotheek op het vooraf bepaalde tijdstip te openen, gaf zij apothekers van de centrale dienst onmiddellijk de opdracht om naar de apotheek te gaan.
Met de hulp van de directeur van het relevante regionale directoraat waartoe de apotheek behoort, die onmiddellijk de opening van de apotheek heeft verzekerd, was de werking om 10.00 uur volledig hersteld en waren de verzekerden bediend.
Er is al opdracht gegeven door de Administratie voor een grondig onderzoek naar het incident en het toekennen van allerlei verantwoordelijkheden.
Opgemerkt wordt dat het toegenomen aantal verzekerden dat de afgelopen dagen in sommige apotheken is waargenomen, te wijten is aan een afname van de reactiesnelheid van de elektronische applicaties als gevolg van de recente cyberaanval op het SYZEXSIS-netwerk en het nieuwe elektronische systeem voor het uitvoeren van recepten, dat heeft geleid tot een vertraging in de dienstverlening, waardoor een deel van de verzekerde vandaag komt.
EOPYY heeft, met als doel patiënten beter van dienst te zijn, in de loop van de tijd alle institutionele maatregelen genomen om het benodigde personeel, vooral apothekers, te werven, gezien de ernstige onderbezetting waarmee het wordt geconfronteerd.
EOPYY informeert verzekerden dat zij via de samenwerkingsovereenkomsten met de privéklinieken niet zelf naar de apotheken hoeven te komen, maar hun medicijnen kunnen ophalen in de privéklinieken waar zij hun behandelingen uitvoeren.
Bovendien kunnen verzekerden die in overheidsziekenhuizen verblijven hun medicijnen verkrijgen bij de apotheken van de overheidsziekenhuizen die zij voor hun behandelingen bezoeken.
Om de verzekerden te faciliteren en hun medicijnen thuis te ontvangen, is het belangrijke project van de thuisbezorging van medicijnen gelanceerd, een programma dat vanaf 2024 al als pilot wordt uitgevoerd en na eind april 2025 universeel zal worden toegepast, met de voltooiing van de betreffende aanbesteding.
EOPYY en haar leidinggevenden zullen elke dag alles in het werk blijven stellen voor een naadloze dienstverlening aan de verzekerde.”