De Verenigde Staten hebben onlangs sancties opgelegd aan zes Russische tankers die nog niet eens voltooid waren op de scheepswerven van Zvezda. Deze actie heeft geleid tot een stijging van de olieprijs en vrachtkosten, wat aanzienlijke gevolgen heeft voor de internationale handel en economie. Het is de eerste keer dat Washington dergelijke sancties oplegt aan Russische schepen voordat ze zelfs maar zijn vertrokken.
Volgens Reuters behoorden deze zes tankers tot de 183 schepen die op de sanctielijst stonden. Onder hen waren de Nursultan Nazarbayev, de Alexander Beggrov, de Alexey Bogolyubov en drie andere schepen met codenamen Zvezda 131080, Zvezda 131060 en Zvezda 131040. De Russische rederij Sovcomflot en Rosneftflot, de scheepstak van oliemaatschappij Rosneft, waren de kopers van deze tankers en staan zelf ook onder Amerikaanse sancties.
Zowel Rosneft als de scheepswerven hebben geweigerd commentaar te geven op de kwestie, evenals het ministerie van Transport en Sovcomflot. De sancties zijn gericht op de ‘schaduwvloot’ die Rusland gebruikt om het prijsplafond van de G7-landen te omzeilen, waardoor verzekering en chartering door westerse aanbieders voor Russische olie die voor meer dan 60 dollar per vat wordt verkocht, wordt verboden.
Het onder sancties brengen van schepen die nog in aanbouw zijn, kan het voor Rusland moeilijk maken om de kosten van de voltooiing ervan te rechtvaardigen. Dit zal leiden tot een tekort aan tankers voor de Russische olie-export, aangezien meer dan 60 procent van de geregistreerde olietankers de afgelopen maanden Russische havens is binnengevaren. Dit tekort heeft al geleid tot een scherpe stijging van de mondiale vrachttarieven.
Zvezda Shipyards, opgericht in 2015, is een van de toonaangevende Russische scheepswerven en de enige in het land die schepen met een grote capaciteit voor olie en aardgas kan bouwen. De scheepswerf zelf kwam vorige week ook onder Amerikaanse sancties te staan. Deze maatregelen zullen ongetwijfeld gevolgen hebben voor de Russische scheepvaartindustrie en de internationale handel.