Een enorme brand bij een elektriciteitsstation in de buurt van Heathrow Airport heeft geleid tot ernstige verstoring voor duizenden passagiers. De brand veroorzaakte stroomuitval en vluchtannuleringen, waardoor tot 1.351 vluchten werden getroffen. Met maximaal 300.000 reizigers die vandaag door Europa’s drukste luchthaven zouden passeren, heeft de onverwachte storing tot chaos geleid. Passagiers zijn gevraagd om “onder geen enkele omstandigheid” naar Heathrow te reizen, terwijl British Airways de operaties “tot nader order” heeft opgeschort.
De oorzaak van de brand is nog niet bekend, maar autoriteiten hebben aangegeven dat er geen sprake is van kwaad opzet. Energieminister Ed Miliband heeft het incident omschreven als “ongeëvenaard” en heeft opgeroepen tot een onderzoek naar de oorzaken en mogelijke lessen voor de toekomst.
Met Heathrow dat naar verwachting gesloten blijft tot minstens middernacht op 21 maart, vragen veel reizigers zich af wat hun rechten zijn, welke alternatieve reismogelijkheden er zijn en wat ze kunnen verwachten in de komende dagen. Luchtvaartmaatschappijen leiden vluchten om en sommige passagiers zijn al omgeleid naar onverwachte bestemmingen, zoals Shannon, Ierland.
Dus, als uw vlucht is getroffen, wat zijn uw opties? Welke compensatie zijn luchtvaartmaatschappijen verplicht te bieden? En wat moeten reizigers die van plan zijn om in de komende dagen te vliegen doen?
Ik zal al uw vragen beantwoorden over de chaos in Heathrow, passagiersrechten en reisalternatieven.
Als u een reisvraag heeft, stuur deze dan nu in of doe mee aan onze “Ask Me Anything” Q&A op vrijdag 21 maart om 19.00 uur GMT.
Registreer om uw vraag in het opmerkingenveld onder dit artikel in te dienen. Als u nog geen lid bent, klik dan op “aanmelden” in de opmerkingensectie om uw vraag achter te laten. Voor een volledige handleiding over hoe u kunt reageren, klik hier.