Europese media hebben gesuggereerd dat het aantal piloten in vliegtuigen kan worden verminderd vanwege kunstmatige intelligentie (AI). Deze suggesties zijn voorgelegd aan de Aviation Security Organisation (EASA) van de Europese Unie. Het plan is om het aantal piloten in de cockpit van vliegtuigen te verminderen van twee naar één, met behulp van de potentie van kunstmatige intelligentie. Hoewel het tijdschema voor de implementatie van deze maatregel nog niet is afgerond, wordt geschat dat de conclusies in 2029 kunnen worden getrokken en officieel kunnen worden gemaakt in 2030.
Deze suggesties hebben echter al grote reacties veroorzaakt van pilotenverbindingen in heel Europa. Angel Gondalez, adjunct-directeur van de technische afdeling bij SEPLA, benadrukt dat het cruciaal is om te allen tijde twee piloten in de cockpit te hebben voor de veiligheid. Hij legt uit dat alle bedieningselementen en procedures in tweevoud moeten worden uitgevoerd om problemen te voorkomen, en dat er altijd een piloot moet zijn die alles wat er gebeurt en de activiteit van zijn collega bewaakt. Kunstmatige intelligentie kan deze taken niet vervangen, aldus Gondalez.
Volgens de woordvoerder van de Spaanse piloten promoten twee vliegtuigproductiebedrijven, Airbus en Dassault, deze maatregel. EASA bevestigt dat het de fabrikanten van vliegtuigen zijn die aandringen op het verminderen van het aantal piloten in de cockpit, maar beschouwt een rook-tot-do-rook voor de echte effecten van de studie.
EASA overweegt kunstmatige intelligentie “vermoeidheidsdetectiesystemen” op te nemen om de algehele beveiliging van alle vluchten te verbeteren. Het doel op de lange termijn is om een “slimme” cockpit te creëren met innovatieve functies voor arbeidskrachten, inclusief het monitoren van prestaties en het vinden van oplossingen om bedreigingen voor de veiligheid van het vliegtuig te voorkomen.
De SEPLA-unie van piloten erkent dat het gebrek aan piloten een van de grootste bedreigingen in de industrie is. Er wordt geschat dat er wereldwijd een tekort zal zijn van 24.000 real-time piloten tegen 2026 en bijna 60.000 tegen 2030. De hoge arbeidskosten voor luchtvaartmaatschappijen vormen ook een uitdaging, met piloten die aanzienlijke salarissen verdienen. De International Air Transport Association (IATA) voorspelt dat meer dan 350.000 piloten wereldwijd nodig zullen zijn tussen 2024 en 2032.
Als reactie op het tekort aan piloten zoeken luchtvaartmaatschappijen naar oplossingen, waaronder het inhuren van buitenlandse piloten en het vergroten van de uitgaven voor piloottraining. Kunstmatige intelligentie wordt gezien als een van de “oplossingen” in deze existentiële crisis. Het is echter belangrijk om te benadrukken dat er nog geen specifiek tijdschema is vastgesteld en dat alles zal afhangen van de voordelen die nieuwe technologieën kunnen bieden op het gebied van veiligheid.