Amerikaanse bedrijven hebben ongekende steun aan Donald Trump getoond door recordbedragen te doneren aan zijn inauguratie, die vandaag, maandag 20 januari, plaatsvindt. Veel bedrijven uit de technologie-, fossiele-brandstof-, financiële dienstverlening- en auto-industrie hebben hun donaties verdubbeld vergeleken met zijn eerste termijn in 2017. In feite bieden bedrijven niet alleen grotere bedragen aan dan ze hadden gedoneerd tijdens de eerste inauguratie van Trump, maar velen maakten de bijdragen ook maanden vóór de vereiste datum publiekelijk bekend. Daarentegen probeerden veel bedrijven in 2017 afstand te nemen van de verkozen president en in 2021, toen hij probeerde de verkiezingsuitslag ongedaan te maken, verbraken veel bedrijven publiekelijk de banden met Trump nadat zijn aanhangers het Capitool hadden bestormd.
Onder de topdonoren vinden we de vijf grootste technologiebedrijven ter wereld, zoals OpenAI en Uber, grote autofabrikanten zoals Toyota, Ford en GM, farmaceutische bedrijven zoals Pfizer en financiële dienstverleners zoals Robinhood en Intuit. Ze hebben allemaal minstens $ 1 miljoen gedoneerd. Microsoft verdubbelde zijn traditionele donatie tot $1 miljoen, terwijl Google ook zijn eerdere donaties meer dan verdrievoudigde tot $1 miljoen. Er zijn echter vraagtekens geplaatst bij de manier waarop dit geld zal worden besteed. Hoewel het inauguratiecomité binnen negentig dagen na de inauguratie van de nieuwe president donoren moet bekendmaken die meer dan 200 dollar hebben gegeven, is het niet beperkt door beperkingen op het bedrag van de bijdragen of verplicht om bekend te maken hoe dit geld wordt besteed.
Trump accepteert ook geld van een commissie (PAC) en 501(c)4-groep zonder de verplichting om publiekelijk te informeren hoe het wordt ingezameld. Met deze acties zal Trump naar verwachting 250 miljoen dollar hebben opgehaald voordat hij aan de macht kwam. Commentaar Gzero Media onderscheidt ‘redelijk’ gedrag van bedrijven. “Bedrijven geven geen geld als ze niet verwachten er iets voor terug te krijgen”, zegt hij, eraan toevoegend dat bedrijven denken dat ze kunnen of moeten betalen als ze onder de nieuwe regering invloed willen uitoefenen of van een gunstig beleid willen genieten.