De aankondiging van de ‘Architects of AI’ als Persoon van het Jaar 2025 heeft een nieuwe alarmbel laten rinkelen op Wall Street. Volgens Market Watch bracht dit de zogenaamde ‘vloek van de cover’ weer op de voorgrond – het idee dat wanneer een investeringsverhaal de cover van een mainstream tijdschrift haalt, het grootste deel van de winst al geboekt is.
Kort voordat de markten openden, maakte Time bekend dat het collectief de ‘Architecten van AI’ eert, met topfiguren in de wereldwijde AI-race op de cover: Jensen Huang van Nvidia, Mark Zuckerberg van Meta, Lisa Sue van AMD, Sam Altman van OpenAI, Elon Musk van xAI, Demis Hassabis van DeepMind, Dario Amodei van Anthropic en academicus Fei-Fei Lee.
De timing van deze aankondiging was echter niet perfect. Op dezelfde dag daalde Oracle met bijna 11% na teleurstellende resultaten, waardoor andere aandelen die aan het AI-verhaal verbonden zijn, ook naar beneden werden getrokken. Ondanks deze tegenvaller blijft de Nasdaq echter onder de hoogste niveaus ooit in oktober, na de correctie van vorige maand.
Jim Bianco van Bianco Research en Brent Donnelly van Spectra Markets hebben hun zorgen geuit over de ‘vloek van de cover’. Beide analisten wijzen erop dat investeringen die verband houden met individuen of industrieën die door Time werden geëerd, historisch gezien niet altijd succesvol zijn geweest op de lange termijn.
Volgens Donnelly is AI nu algemene kennis geworden en is het moeilijk om te bepalen waar nog waarde te vinden is in deze populaire sector. Ed Yardeni van Yardeni Research deelt deze bezorgdheid en heeft zijn aanbeveling voor technologie- en communicatieaandelen, die sterk blootgesteld zijn aan AI, voor het eerst in vijftien jaar verlaagd.
De theorie van de Time Magazine Cover Indicator, geformuleerd door analist Paul McRae Montgomery, suggereert dat wanneer een beleggingsonderwerp de cover van een mainstream tijdschrift haalt, het einde van de cyclus nabij is. De vraag blijft nu of AI nog aan het begin staat van een lange cyclus, of dat de Time-cover het begin markeert van een meer competitieve en minder genereuze fase voor de markten.




























































